Alles wat je moet weten over sneeuwkettingen
20 november 2023
Sneeuwkettingen zijn voor de meeste mensen een product waar ze niet te lang bij stil willen staan en even snel kopen zodat er wat in achterbak ligt. Maar dat is onverstandig. De juiste sneeuwkettingen zijn essentieel voor je reis naar de wintersportbestemming. Zeker nu er ook steeds meer Electrische auto’s op de markt zijn.
Wij spraken met Mark van Sneeuwkettingen4U en vroegen hem naar waar je allemaal aan moet denken bij het kopen van sneeuwkettingen.
Mark, de aller eerste vraag die bij ons opkomt is natuurlijk; wat is in de basis het verschil tussen goedkope en dure sneeuwkettingen?
Het onderscheid tussen goedkope en duurdere sneeuwkettingen zit met name in de kwaliteit van de kettingen, het gebruiksgemak – zoals montage en demontage, of ze zelfspannend zijn of niet, de mate van velgbescherming en de grootte van de sneeuwkettingen. Op grotere wielen moeten grotere kettingen, dus is er meer materiaal nodig. Ook zie je in het duurdere segment dat er is nagedacht over het transport van de kettingen, ze zitten bijvoorbeeld niet in een goedkope draagzak maar in een stevige geplastificeerde koffer of in een zeer sterke en compacte tas.
In de hoogste prijssegment bevinden zich zogenoemde loopvlaksneeuwkettingen. Deze bieden niet alleen een eenvoudige montage en demontage, tevens zijn deze zelfspannend, bieden ze 100% velgbescherming én zijn deze te monteren op voertuigen waar te weinig ruimte is voor traditionele sneeuwkettingen. Dit komt omdat deze niet om de band worden gelegd maar erop worden gemonteerd. Hierbij nemen ze dus geen ruimte in achter de band. Daarmee is de kans op schade in de wielkast en de belangrijke onderdelen die daar zitten, zoals bijvoorbeeld wielophanging en de ABS en ESP systemen, volledig uitgesloten.
Maar is het dan ook zo dat dure sneeuwkettingen ook altijd beter werken en meer grip hebben of veiliger zijn? Dus los van de punten die je net opnoemde die voor het prijsverschil zorgen.
In het hogere prijssegment zie je inderdaad dat er is gekeken hoe de sneeuwkettingen meer grip en tractie kunnen bieden. Dat wordt op twee manieren gedaan. Allereerst door het toevoegen van horizontale tractieplaten. Deze tractieplaatjes zorgen ervoor dat het ijs op de weg wordt gebroken en dat er beter contact is met de weg. Daarnaast is de afstand tussen de ketting over het loopvlak van de band een belangrijke factor die extra grip, tractie en een kortere remweg kan verzorgen. Je kan je voorstellen dat als er meer ketting op het loopvlak van de band zit de ketting altijd contact heeft met het wegdek.
Bij sommige kettingen is deze afstand wat groter, dat zorgt wel voor meer comfort tijdens het rijden met sneeuwketting, maar daarbij wordt wel ingeboet op de grip. De meest veilige sneeuwkettingen zorgen dat er altijd contact is met het wegdek. Bij de duurdere sneeuwkettingen zijn er ook microregulatie systemen te vinden die ervoor zorgen dat ondanks het volledige contact met de weg er toch veel minder trillingen zijn waar te nemen tijdens het rijden. Er lijkt dus wel overal aan gedacht.
Handmatig te spannen sneeuwkettingen dienen na enkele tientallen meters te worden nagespannen. Vaak is die ruimte er niet langs de weg. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, zeker op een drukke bergpas en in het donker. Het voordeel van de zelfspannende sneeuwkettingen is dat deze ervoor zorgen dat de ketting altijd op een optimale spanning zit. Hierbij hoeft er dus niet handmatig te worden nagespannen. Wij adviseren overigens wel om kort na de montage op een veilige plek de kettingen altijd te controleren.
Maar wanneer moet ik eigenlijk sneeuwkettingen meenemen? Geldt er een verplichting voor alle Alpenlanden? En als ik bijvoorbeeld naar Duitsland, Tsjechië of Scandinavië op wintersport ga met de auto?
Er zijn specifieke regels per land, maar in de basis komt het erop neer dat in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Tsjechië en in de Noordelijke landen het voeren van passende sneeuwkettingen verplicht is tijdens de winter. Op sommige wegen zijn sneeuwkettingen namelijk verplicht. De definitie van de winter verschilt enigszins per land, maar dit is ongeveer tussen half oktober en eind april. Dat wordt dan aangegeven met een blauw / wit bord met daarop een afbeelding van sneeuwkettingen. De sneeuwkettingen moet je dan niet alleen bij je hebben maar ook daadwerkelijk monteren. Om veiligheidsreden wordt hier natuurlijk regelmatig op gecontroleerd.
Wanneer de sneeuwkettingen niet zijn of kunnen worden gemonteerd mag er niet worden verder gereden en zijn er flinke boetes, oplopend tot maar liefst 5000 Euro. Bovendien kan je aansprakelijk worden gesteld wanneer je bent betrokken bij een ongeluk en je geen sneeuwkettingen hebt gemonteerd. Dat kan zo zeer vervelende situaties leiden. Ook bij schade aan het eigen voertuig kan de verzekering besluiten dat dit voor eigen rekening komt omdat er geen gebruik is gemaakt van de verplichte sneeuwkettingen.
Het aller belangrijkste is natuurlijk dat met het gebruik van de juiste kettingen ongelukken worden voorkomen en klanten en hun inzittenden veilig hun bestemming kunnen bereiken. In alle eerder genoemde landen is het overigens verplicht om banden te hebben met een M+S classificatie, herkenbaar aan het sneeuwvlokje op de band. Dit zijn de winterbanden en all weather banden. Op onze webshop bieden we uiteraard enige tekst en toelichting met betrekking tot de regelgeving in Europa. Zowel voor personenwagens als voor vrachtwagens en bussen.
Er zijn best een hoop mensen die niet erg handig zijn met het monteren van sneeuwkettingen. Is er nog iets waar je op kan letten bij de aanschaf wanneer je niet handig bent in de montage van sneeuwkettingen? Zijn er bijvoorbeeld verschillende manieren van sluitingen ?
De laatste jaren zijn er tal van innovatieve oplossingen gekomen voor de montage van sneeuwkettingen. Daarbij is er voornamelijk gekeken naar een zelfspannende oplossing. Het merk Weissenfels heeft het Clack & Go systeem, Pewag het Servo en Snox systeem en König heeft zelfs drie systemen : ATC, Smart-Fit en Easy-Fit. Waarbij de laatste de meest eenvoudig te monteren sneeuwketting is.
Het voordeel van de zelfspannende sneeuwkettingen is, zoals eerder aangegeven, dat er in principe geen extra stop nodig is. Tevens hebben deze kettingen vaak de beschikking over een systeem die zorgt voor microregulatie. Daarbij wordt en blijft de ketting als perfect en gecentreerd waardoor er veel minder trillingen zijn. Dit type kettingen moeten nog steeds worden gemonteerd over het wiel, aan de achterkant moet de sluiting worden gemaakt. Dit ervaren de meeste gebruikers, naast het spannen, als onhandig en gedoe. Het Snox systeem van Pewag biedt daarin enige verlichting omdat de ring niet van volledig metaal is gemaakt van een elastische band met daarop een zelfspanner. Dit werkt een stuk prettiger.
De Easy-Fit van König heeft een vergelijkbaar systeem maar gaat nog iets verder, de ketting wordt op spanning gebracht aan de voorkant van het wiel met een pedaal dat met de voet naar beneden te werken is. De ketting positioneert zich vervolgens automatisch. Deze kettingen zijn binnen 30 seconden te monteren. Omdat het beschrijven van dit soort innovatieve oplossing wat lastiger is hebben wij op onze webshop montage video’s van alle sneeuwkettingen als video opgenomen. Zo kunnen onze oriënterende bezoekers perfect zien hoe de montage in zijn werk gaat en waar de verschillen zitten.
Tot slot wil ik nog even melding maken over de eerder genoemde loopvlakkettingen. Deze kettingen, ook wel externe of halve sneeuwkettingen genoemd, worden op het loopvlak van het wiel gemonteerd. Hierbij hoef je tijdens de montage niet achter het wiel te zijn. Deze kettingen worden met universele adapters op de wielbouten van de auto gemonteerd en automatisch op spanning gebracht. De montage hiervan is zeer gebruikersvriendelijk.
Nu is de Elektrische auto natuurlijk helemaal in opkomst. Maakt dat nog uit wat voor sneeuwkettingen je dan gebruikt ? Of kan ik gewoon mijn oude sneeuwkettingen van de benzineauto nog gebruiken als de bandmaat overeenkomt?
De afgelopen jaren hebben wij de opmars gezien van de elektrische auto. Waar wintersporters in het begin nog wat terughoudend waren in het afreizen naar wintersportgebieden zien we dat de laatste twee jaar toch echt veel vaker de elektrische auto wordt gepakt. Gegeven het gewicht van de elektrische of hybride voertuigen kan dit inderdaad consequenties hebben voor het type te gebruiken sneeuwkettingen. Bovendien hebben elektrische voertuigen over het algemeen een hogere koppel. Deze combinatie heeft er toe geleid dat de sneeuwkettingenfabrikanten speciale sneeuwkettingen hebben ontwikkeld voor deze voertuigen.
Bij het toepassen van sneeuwkettingen op een elektrisch voertuig moet er naast de bandenmaat dus ook rekening worden gehouden met het gewicht van het voertuig. Er zijn dus speciale sneeuwkettingen voor elektrische voertuigen, zoals de König K-Summit MAX, de XG-12 Pro en de XG-Cross. De sneeuwkettingen in het segment voor (compact) SUVs zijn veelal geschikt voor elektrische voertuigen op basis van de bandenmaat en het gewicht. Er komt echter nog een factor bij en dat is de beschikbare ruimte aan de achterkant van het wiel. Je kan je voorstellen dat sneeuwkettingen die een hoger gewicht en een hogere koppel kunnen verdragen ook wat dikker zijn. Wanneer deze om het wiel moeten worden gemonteerd kan het voorkomen dat daar onvoldoende ruimte voor is.
Gelukkig zijn er sneeuwkettingen in het (compact) SUV en EV segment die maar 9mm of 12mm in nemen in plaats van 16mm. Het lijkt weinig, die 4 tot 7mm verschil, maar wanneer de autofabrikant voorschrijft dat die ruimte er niet is dan is de kans op voertuigschade aan de wielophanging en carrosserie erg groot, zeker bij het insturen. Bij de meeste elektrische voertuigen is deze ruimte beperkt tot maximaal 12mm bij de kleinere bandenmaten. Hoe groter en breder het wiel, hoe minder ruimte. Bij sommige banden en velgmaten kunnen alleen de loopvlakkettingen worden toegepast. Deze zijn ook geschikt voor elektrische voertuigen, waarbij de K-Summit MAX bijvoorbeeld is speciaal versterkt om het gewicht en de extra koppel aan te kunnen in de meest extreme winterse omstandigheden. .
Heb je nog meer tips wat bepalend is voor mijn keuze voor de sneeuwkettingen? Wat is in een notendop het aller belangrijkste waar je aan moet denken bij het aanschaffen van een sneeuwketting?
Het allerbelangrijkste is om de juiste voorbereiding te treffen. Dit doe je niet door alleen te kijken naar de bandenmaat. De gewichtsklasse van het voertuig en de beschikbare binnenspeling – de ruimte aan de achterkant van het wiel – bepalen welk type sneeuwketting geschikt is. Veelal is dit terug te vinden in de instructieboekjes van het voertuig. Niet iedereen heeft dat bij de hand. Gelukkig hebben wij op Sneeuwkettingen4u voor honderden modellen dit helemaal uitgepluisd.
Op basis van de verschillende tools die wij tot onze beschikking hebben van auto- en sneeuwkettingenfabrikanten en het nalezen van de instructiehandleiding van vele voertuigen bieden wij hiertoe het beste advies. Het is een behoorlijk monniken werk geweest maar hiermee onderscheiden wij ons dan ook op de markt. Het komt te vaak voor dat concurrerende bedrijven alleen maar kijken naar de bandenmaat en daarmee klanten op een gevaarlijk en verkeerd spoor zetten.
Ik wil het persoonlijk niet op mijn geweten hebben dat een klant bij ons een sneeuwketting heeft gekocht en betrokken raakt bij een ongeluk of ergens komt te staan met pech door een verkeerd advies. Ik doe er dan ook alles aan om dat te voorkomen en ben blij dat ik hier op Wintersport Live de ruimte heb gekregen om wat toelichting te geven over het gebruik van de juiste sneeuwkettingen
Heeft jouw bedrijf Sneeuwkettingen4U nog handige supporttools of bijvoorbeeld een helpdesk wanneer je vragen hebt over je sneeuwkettingen?
Zeker. Wij hebben een sneeuwkettingenadvies module. Met deze module, die samen is ontwikkeld met König, kan je per automerk, model / bouwjaar en bandenmaat precies zien welke König sneeuwkettingen geschikt zijn. Daarnaast hebben we een overzicht gemaakt van ruim 300 verschillende automodellen waarbij per bandenmaat het juiste aanbod wordt getoond. Daarbij geven we ook enige toelichting waarom dat zo is. Dit wordt periodiek verder uitgebreid met de nieuwste automodellen. Tot slot hebben wij tijdens het hoogseizoen een live-chat mogelijkheid. Daarmee hebben we in de afgelopen jaren al honderden klanten voorzien van een passend advies. Tevens zijn wij op werkdagen telefonisch bereikbaar voor advies.
Wanneer je online zelf de check welt doen hebben we ook de Sneeuwkettingen Adviesmodule. Deze geeft jou meteen de informatie die je zoekt over de correcte sneeuwketting voor jouw merk en type auto.
Super bedankt voor je toelichtingen Mark. Hopelijk is iedereen weer een stuk wijzer geworden over de aanschaf en het gebruik van sneeuwkettingen. En als er nog vragen zijn kunnen jullie altijd terecht bij de klantenservice van sneeuwkettingen4U.
Het team van Wintersport Live brengt je nieuws vanuit de dalen en vanaf de bergen. Wij zijn in de winter te vinden in de skigebieden en houden je dagelijks op de hoogte van laatste nieuws uit de wintersportdorpen.