Op wintersport met Summit Travel.

Vernieuwingen in Zuid-Zwitserland

ÖV-Hub in Fiesch
ÖV-Hub in Fiesch

Zoals in elk Alpenland zijn er ook in Zwitserland diverse projecten voor de uitbreiding, verbetering en renovatie van wintersportprojecten. Met name het vervangen van oude liften staat bij veel skigebieden op the 'things to do list'. In deze blog vertel ik jullie meer over de vernieuwingen in het zuiden van Zwitserland, en dan voornamelijk Oberwallis en Mittelwallis.

Oberwallis – Aletsch Arena

Één van de meest opmerkelijke projecten is de zogenaamde ÖV-Hub in Fiesch. Dit moet je eigenlijk zien als een soort centraal station. Trein, bus, taxi, auto en skilift komen hier op één punt samen. Op dit moment vertrekken er vanuit Fiesch twee grote gondels naar de Fiescheralp, deze worden vervangen door een snelle en comfortabele 10-persoons gondel. Hierdoor ontstaan er minder lange wachtrijen en heb je als toerist een stuk meer comfort. Je kunt lekker zitten in je rit naar boven in plaats van dat je als haringen in een ton dicht bij elkaar moet staan. Ook wordt de capaciteit verhoogd, van 1400 personen per uur naar 1800 personen per uur. Daarmee is de capaciteitsverhoging natuurlijk niet ontzettend groot, maar het zorgt zeker voor meer comfort en gemak. De bouw van de gondel startte al in 2018, de bouw van de ÖV-Hub is in het voorjaar van 2019 gestart. Verwacht wordt dat in de winter van 2019/2020 alles in werking is.

ÖV-Hub in Fiesch
ÖV-Hub in Fiesch

Oberwallis – Saas Fee

Saas Fee heeft een tijd in een dip gezeten. Wisselende exploitanten van de bergbanen en ook last van het loslaten van de Euro-Franc zorgden een tijdje voor teruglopende toeristenaantallen. Tel daarbij op dat de liften in Zwitserland vaak zo lang mogelijk in gebruik blijven. Dit was geen succesformule. Toen er een nieuwe exploitant gevonden was voor de bergbanen ging het roer drastisch om. Er werd gestunt een seizoen abonnement voor maar een paar honderd euro. Voor Nederlandse wintersporters is dat niet direct handig, want er zijn niet veel Nederlanders die meer dan 2 weken gaan skiën. Maar voor Zwitsers die in de regio wonen was het natuurlijk een koopje. Op deze manier is Saas Fee vreselijk in de lift gekomen en kwam er geld om de nodige vernieuwingen door te voeren. Voor de zomer van 2020 staat de Hannigbahn op het programma. Op dit moment is dit een lift uit 1969! En deze is zeker wel aan vervanging toe. De capaciteit zal dan verhoogd worden van 800 naar 1800 personen per uur.
De komende jaren staan er nog een aantal liften op de planning om vervangen te worden, maar hierover is nog geen volledige zekerheid.

Oberwallis – Zermatt

In de winter van 2018 heeft Zermatt last gehad van een aantal lawines. Er is één lawine geweest die het dalstation van de Kumme-lift in het deelgebied bij de Rothorn, volledig verwoest heeft. Er zijn verschillende scenario’s uitgedacht om een vervangende lift te plaatsen. Naar verwachting wordt in de zomer van 2020 begonnen met de bouw van een 10-persoons gondel, die een stuk lager zal beginnen dan de oude lift, namelijk bij Tufternkehr. Middels een tussenstation ter hoogte van het oude dalstation van Kumme, zal je snel en comfortabel weer naar de Unterrothorn gebracht worden.

De oude Kumme-lift
De oude Kumme-lift

Mittelwallis – Grimentz en Zinal

Een ondergewaardeerd pareltje in het skigebied van Zinal en Grimentz in Val d’Anniviers. Het liftaanbod is hier en daar nog wat gedateerd maar daar gaat verandering in komen. Het staat op de planning om in deze zomer een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift te plaatsen, Bendolla - Col du Pouce. Deze moet de gedateerde 2-persoons stoeltjeslift Bendolla-Les Crêts gaan vervangen. De capaciteit zal dan verhoogd worden van 830 naar 1600 personen per uur, bijna een verdubbeling!  Ook brengt de nieuwe stoeltjeslift je hoger op de berg dan de huidige. Volgende zomer wordt er ook nog een lift vanuit Zinal naar Soirebois vervangen. Op dit moment staat daar een 70-persoons gondel die ook vervangen zal gaan worden voor een 10-persoons gondel, voor minder wachtrijen en meer comfort.

Route nieuwe lift
Route nieuwe lift

Bronnen:

www.matterhornparadise.ch/en/Current-news/Lifts/Information-on-cableway-services

www.aletscharena.ch/quicklinks-en/about-us/aletsch-bahnen-ag/oev-hub-fiesch/

www.regionvalaisromand.ch/entreprise/grimentz-zinal-souhaite-investir-millions-francs-1117.html

www.rma.ch/data/documents/Augmentation_Capital_GZ_DE.pdf

Auteur: Evelien Wink

Ik ben geregeld in de bergen te vinden. De skigebieden rond Zermatt en Saas-fee kom ik al van jongs af aan. Schrijven en bloggen over wintersport doe ik al sinds de start van Wintersport Live. Favoriete skigebieden: Zermatt, Grächen, Saas-Fee