Op wintersport met Summit Travel.

Vernieuwingen in Centraal-Zwitserland

Vernieuwingen Centraal-Zwitserland. Titlis
Vernieuwingen Centraal-Zwitserland. Titlis

De komende weken schrijf ik over de vernieuwingen in de skigebieden gelegen in Zwitserland. Vandaag vertel ik over de vernieuwingen in Centraal-Zwitserland. Het is de afgelopen jaren wat stiller geweest rondom vernieuwingen in de Zwitserse skigebieden.

Één van de oorzaken is dat de koppeling tussen de Euro en de Zwitserse Frank een aantal jaren geleden losgelaten is door de Zwitserse Centrale Bank. 

Zwitserland was al niet goedkoop voor toeristen uit Euro-gebieden, maar daar werd toen nog een flinke schep bovenop gedaan. Desalniettemin boekten veel Zwitserse skigebieden de afgelopen jaren weer meer omzet dan de jaren ervoor, en dat zien we komende winters terug in nieuwe liften, verdeeld over het hele land. In deze blog vertel ik jullie meer over de vernieuwingen in Centraal-Zwitserland. Tot deze regio behoren de kantons Luzern, Uri, Schwyz, Obwalden, Nidwalden en Zug.

Skigebied Engelberg-Titlis

Één van de bekendste en iconische skigebieden is Engelberg-Titlis in het kanton Obwalden. In Engelberg wordt tijdens de zomer van 2019 gewerkt aan een moderne opvolger van de Engstlenalp-lift. Dit was een 2-persoons stoeltjeslift en zal vervangen worden door een 6-persoons stoeltjeslift, inclusief kap én stoelverwarming. Hartstikke luxe en comfortabel dus. De huidige lift zal gedurende het zomerseizoen nog in bedrijf zijn, om wandelaars naar de Engstenalp te brengen.

In mei werd begonnen met de bouw van de nieuwe lift, die 1250 meter lang is en een capaciteit heeft van 2000 personen per uur. De huidige lift kon maximaal 1300 personen per uur verplaatsen. Een goede zet dus om de lift uit 1994 te vervangen.

Bergstation und des Richtstrahlturms auf dem Titlis
Bergstation und des Richtstrahlturms auf dem Titlis

Titlis 3020

Naast de vernieuwing deze zomer, zijn ze in Engelberg ook bezig met een meerjarig project ‘TITLIS 3020’ om in te spelen op de verwachte groei in toeristen de komende jaren. Dit plan bestaat grofweg uit vier delen, die bij elkaar bijna 100 miljoen Zwitserse Frank zullen gaan kosten.

Allereerst wordt het bergstation van de gondel naar de Klein Titlis verbouwd. Op dit moment loopt men tegen het probleem aan dat tijdens het hoogseizoen, de maximale capaciteit van het bergstation bereikt wordt. Dat zorgt onder andere voor vervelende wachtrijen. De architectuur van het nieuwe bergstation is geïnspireerd op een soort bergkristal. Naast de vernieuwingen aan het gebouw, komt er ook een tweede gondel om de capaciteit te verhogen. In eerste instantie wordt deze gondel gebouwd om de bouw te ondersteunen en om onderhoud te plegen aan de bestaande baan, maar op de termijn is het plan om er ook echt een passagiers-lift van te maken. Ook wordt het horeca aanbod in het bergstation uitgebreid, uiteindelijk komen er 550 zitplaatsen. De huidige gondel Titlis-Rotair is heel speciaal. Tijdens de rit naar boven roteer je in de gondel. Zo kun je optimaal van het uitzicht genieten.

Verder worden er de komende jaren nog twee delen van dit plan aangepakt. Er bevindt zich op dit moment een tunnel in de berg, die je van de gletsjergrot naar de TITLIS Cliff Walk leidt. TITLIS Cliff Walk is de hoogste hangbrug van Europa. In de toekomst moet de grot niet alleen een verbindingsmiddel zijn, maar ook een beleving op zich. Toeristen moeten het gevoel krijgen, dat ze zich echt ín de berg bevinden. Daarnaast is er op dit moment een antennetoren bovenop de Klein Titlis.

Deze is nu niet toegankelijk voor publiek, maar als onderdeel van TITLIS 3020 wordt dat wel het geval. De toren kan dan dienen als uitzichtpunt, maar er komt ook een bar, lounge en restaurant. Vanuit de ‘kelder’ kun je dan naar de gletsjergrot.

Wanneer dit alles precies klaar is, is nog onbekend. Maar achter de schermen wordt hard gewerkt. Het architectenbureau Herzon & de Meuron werd ingeschakeld voor de ontwerpen. De Luzerner Zeiting berichtte eind 2018 dat er gepland was, om in 2019 of 2020 te starten met bouwen.

Skigebied Mythenregion

Dit skigebied zal bij weinig Nederlanders een belletje doen rinkelen. Het skigebied ligt in het kanton Schwyz, toch is het vanuit Nederland een zeer goed bereikbaar skigebied door de centrale ligging in het land. Mythenregion heeft nog best een aantal oudere (verbindings)liften. De sleeplift Stägleren-Rotelflue zal vervangen gaan worden door een 6-persoons stoeltjeslift met kap. Naast het feit dat het dus een comfortabele lift wordt, wordt het ook mogelijk om zowel bergopwaarts als bergafwaarts met de lift te gaan.

De huidige capaciteit is 950 personen per uur, dit wordt meer dan het dubbele: 2400 personen per uur. Een mooie verbetering dus. Er zijn zeer concrete plannen voor deze vernieuwing, waarschijnlijk zal de bouw beginnen in de zomer van 2020. In de winter van 2020/2021 kan deze dan in gebruik genomen gaan worden.

Pistekaart Skigebied Mythenregion
Pistekaart Skigebied Mythenregion

Bronnen:

www.luzernerzeitung.ch/zentralschweiz/obwalden/titlis-bekommt-100-millionen-neubau-herzog-de-meuron-ld.1067171

www.titlis.ch/de/information/about-us/Projekte

www.mythenregion.ch/winter/

bergbahnen.org

Auteur: Evelien Wink

Ik ben geregeld in de bergen te vinden. De skigebieden rond Zermatt en Saas-fee kom ik al van jongs af aan. Schrijven en bloggen over wintersport doe ik al sinds de start van Wintersport Live. Favoriete skigebieden: Zermatt, Grächen, Saas-Fee