Nieuwe Komperdellbahn in Serfaus-Fiss-Ladis

Komperdell Serfaus
Nieuwe Komperdell gonfel © Seilbahn Komperdell GmbH

Hij staat al even op de planning én het duurt nog een extra jaar voor hij gebouwd wordt, maar vanaf winter 2023 komt in het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis toch echt de nieuwe Komperdellbahn die de oude gondel met bouwjaar 1988 gaat vervangen.

De start van de bouw stond oorspronkelijk gepland voor 2021, maar dit moest vanwege het coronavirus met een jaar worden uitgesteld.

Het grootste project in de geschiedenis van het kabelbaanbedrijf Komperdell gaat ruim 50 miljoen euro kosten en wordt het nieuwe paradepaardje van het skigebied Serfaus-Fiss-Ladis.

De oude lift staat al 33 jaar trots in het dal van Serfaus en brengt je met een directe verbinding naar het hart van 'Ober Serfaus'. De lift heeft alleen na meer dan drie decennia trouwe dienst wel wat rust verdient. En belangrijker nog; in de afgelopen jaren is het aantal wintersporters sterk gegroeid, waardoor de bij het basisstation meer dan eens een bron van ergernis was door de lange rijen die hier ontstaan in het weekend en de vakanties.

Komperdell interieur © Seilbahn Komperdell GmbH

De lange wachttijden zouden op enkele spits moment na met de komst van de nieuwe lift grotendeels verleden tijd moeten zijn. De nieuwe lift haalt een snelheid van circa 6 meter per seconde en is gemaakt voor 10 personen. De huidige lift is een 6-persoons gondel met een snelheid van 5 meter per seconde.

Hierdoor duurt het nieuwe ritje van beneden naar boven nu 8 minuten in plaats van 9 minuten en 20 seconden en kunnen er 3000 mensen worden vervoerd in een uur in plaats van in de huidige situatie 2400 mensen per uur.

Nieuw in deze gondel is ook dat de ski's of je board mee de gondel in gaat. Middels de sleuf in de grond voor je zitplek, heb je nog steeds je handen vrij.

Bouwen in 2 fases

Door de enorme omvang van het traject wordt er voor gekozen om te bouwen in 2 fases.

Bouwfase I

De eerste bouwfase vindt plaats in 2022. De nieuwe kabelbaanroute en het tussenstation in het gebied van de centrale afdaling ter hoogte van restaurant Leithe Wirt worden gebouwd. In deze bouwfase zijn er bijna geen beperkingen voor onze gasten.

Bouwfase II

Vanaf het voorjaar 2023, dus na het komende wintersportseizoen, starten de tweede bouwfase. De bestaande Komperdellbahn wordt verwijderd en de dal- en bergstations worden herbouwd. Dit betekent dat de Komperdellbahn in de zomer van 2023 niet in bedrijf zal zijn. Passende omleidingen of transfers voor wandelaars - vooral naar de Murmliwasser en de Lazidbahn - worden uiteraard tegen die tijd gefaciliteerd.

Tussenstation

Maar het grootste verschil zit hem waarschijnlijk nog wel in het traject dat de nieuwe Komperdellbahn gaat volgen en de het tussenstation dat de gondel krijgt op 1610 meter hoogte.

Nieuwe traject Komperdellbahn
Nieuwe traject Komperdellbahn

Maar waarom is een tussenstation nodig? Die hebben we de afgelopen 35 jaar ook niet gemist. Dein Reinhard, van skigebied Serfaus-Fiss-Ladis legt het uit:

Daar zijn meerdere redenen voor:

Het Gampengebied wordt ontlast met het nieuwe station. Via de gemakkelijke rode piste kunnen skischolen en beginners het nieuwe station bereiken.

Vooral in het voorjaar is het laatste deel van de middelste afdaling erg veeleisend, maar dankzij het nieuwe station kun je dit deel gemakkelijk vermijden met de gondelafdaling. Waardoor je het laatste stuk niet meer over de piste naar het dal moet als je je daar niet comfortabel bij voelt.

Daarnaast hoeven gasten die van Fiss of de Waldbahn naar Serfaus komen, niet meer naar het dalstation in Serfaus te skëin, maar kunnen zij instappen bij het nieuwe tussenstation.

Het restaurant Leithe Wirt is vanaf het station in slechts enkele minuten te voet bereikbaar via een extra wandelpad. De bezorging voor het restaurant hoeft niet meer vanuit het dal te gebeuren, maar kan veel efficiënter en milieuvriendelijker vanaf het tussenstation.

Er zijn dus veel redenen die spreken voor een tussenstop. Bij de positionering van het station in dit gebied werd uiteraard rekening gehouden met de lawinesituatie, om niet in een gevarenzone te komen.

Dal en bergstation:

Het dalstation wordt volledig herbouwd aan de noordzijde van het bestaande gebouw. Er komt ruimte voor een groot skidepot met ruim 5.000 parkeerplaatsen, een skiverhuur met winkel en ruime bergingen voor de kabelbaan. In het bergstation wordt het gebouw van de skischool volledig verplaatst en ontstaat er een directe toegang tot de Kinderschneealm.

Komperdellbahn - Dalstation
Komperdellbahn - Dalstation

Het is dus nog even geduld hebben voor de fanatieke Serfaus liefhebbers, maar er wordt hard gewerkt aan dit schitterende traject die dus in de volgende zomer volledig wordt afgerond om klaar te zijn voor winer 2023 / 2024.

Auteur: Wintersport Live

Wintersport Live Redactie - Nieuws vanuit de dalen en vanaf de bergen