Op bezoek in Silvretta Montafon

21 jun. 2024

Irene

Reisverslagen

Afgelopen januari hebben Saskia en ik de kans gekregen om een week te spenderen in het adembenemende skigebied van Silvretta Montafon, gelegen in het pittoreske Vorarlberg. Ons verblijf in Hotel Zimba in Schruns bood de perfecte uitvalsbasis voor onze sneeuwrijke avonturen.

We hadden al een hoop gehoord over het skigebied Silvretta Montafon en diverse mensen raden het ons aan om hier een kijkje te nemen. De verwachtingen waren dus hoog gespannen. Het enige wat nog een beetje roet in het eten zou kunnen gooien was de temperatuur. Wij gingen precies in de week dat het erg warm zou worden voor de tijd van het jaar én het al een poosje niet gesneeuwd. Maar omdat de hoogte toppen van dit skigebied rond de 2400 meter liggen, maakten we ons niet echt zorgen.

De Reis naar de Top

Elke ochtend hadden we de keuze: tien minuten lopen naar de Hochjoch Bahn 1 of een kort ritje van vijf minuten naar de Zamang Bahn. We kozen voor het gemak van de korte rit, mede mogelijk gemaakt door een comfortabele bus van Van Nierop BV. De Zamang Bahn bracht ons van 700 meter in het dal naar 1858 meter op het bergstation, waarbij we direct toegang kregen tot een skigebied met maar liefst 117 kilometer aan pistes.

Dit was dan ook meteen ons plan voor de eerste dag. We waren goed uitgerust en hadden enorm veel zin om de pistes van Silveretta Montafon te ontdekken. Na een stevig ontbijt, pakten we ons spullen uit de schiraum en gingen we éindelijk met vanuit het groene dal naar de witte pistes.

Op weg naar de top in Silvretta Montafon

Sneeuwzekerheid en Skiplezier

Met 50% blauwe en 40% rode pistes biedt Silvretta Montafon voor ieder wat wils, en de sneeuwzekerheid is uitstekend door de ligging van de meeste pistes boven de 1500 meter. Één van onze hoogtepunten was het ontdekken van de langste skitunnel ter wereld, een indrukwekkende 476 meter lange passage die Sankt Gallenkirch met Schruns-Tschagguns verbindt. Als snowboarder moet je op de rode piste 1a flink snelheid maken, maar het is absoluut de moeite waard. Bekijk onze ervaring in de tunnel hier op YouTube.

Het totale skigebied is onderverdeeld in 2 deelgebieden. Het meest uitgebreide deel van dit gebied heet NOVA en het andere deel is genaamd HOCHJOCH.

Pistekaart Silvretta Montafon

Beide gebieden hebben toppen tot ver boven de 2000 meter en zijn met een schitterend dalstation aan elkaar verbonden. Olaf is enkele jaren geleden voor Wintersport Live naar dit dalstation met de naam Silvretta Park op bezoek geweest en maakten er een mooie verslag van: Bezoek aan Silvretta Park Montafon

Avondrodelen: Een Spannend Avontuur

De echte sensatie kwam tijdens onze eerste avond, toen we de langste verlichte rodelbaan van Vorarlberg af suisden, van Garfrescha tot aan het dal. Deze activiteit start om 18:00 uur met de Garfrescha lift in Sankt Gallenkirch, met de laatste afdaling om 20:30 uur. Dit nachtelijke avontuur, met een rodelbaan van 5,5 kilometer lang, is echt een unieke ervaring.

Avondrodelen in Silvretta Montafon

Echter, dit is niet voor iedereen weggelegd: het parcours kan ijzig zijn en op sommige stukken moet je echt op tijd remmen om niet uit de bocht te vliegen. Ook verloren twee mede-rodelaars hun slee en mochten bij ons achterop springen zodat ze niet naar beneden hoefden te lopen. Hoewel het rodelen ontzettend leuk was, zou ik het niet aanraden voor kleine kinderen vanwege de uitdagende stukken en de noodzaak voor ervaring en voorzichtigheid.

Terugblik op een fantastische trip naar Silvretta Montafon

Ter afsluiting van onze reis hebben we niet alleen de schoonheid van Silvretta Montafon kunnen ervaren, maar ook de uitdagingen en de vreugde die wintersport met zich meebrengt. Onze avonturen, vastgelegd in onze vlogs, tonen het plezier en de adrenaline van de winterse hoogten. Dit was een reis die bewijst dat de juiste mix van avontuur, natuur en goede vrienden de ingrediënten zijn voor een onvergetelijke vakantie.

Genieten in Silvretta Montafon

Dus of je nu een skiër bent of een snowboarder, een avonturier of een relaxte wintersporter, Silvretta Montafon heeft voor elk wat wils. Bind die latten vast en ontdek het zelf - de bergen wachten op je!

Auteur: Irene

Vanaf mijn 9e ben ik gepassioneerd geraakt door snowboarden, en sindsdien is wintersport in Oostenrijk een jaarlijkse traditie geworden. Mijn passie voor het vastleggen van deze avonturen op sociale media maakt dit een perfecte match voor mij. Favoriete bestemmingen: Zillertal Arena, SkiCircus