Op bezoek in het Ötztal

03 jul. 2024

Lennaert

Reisverslagen

Lennaert en Richard gingen voor Wintersport Live afgelopen winter naar het Ötztal. Zij brachten een bezoekje aan de twee grootste skigebieden van het Ötztal; Hochgurgl-Obergurgl en Sölden. De reis begon al om 5.30 uur vanaf Den Haag. Een kleine 1000 kilometer verder en 11 uur later arriveerden ze rond 16.00 uur in het prachtige Ötztal.

Na het inchecken in het werkelijk prachtige 'wine and gourmet hotel Austria’ waar wij de komende nachten verbleven, hebben we na het uitpakken van onze spullen heerlijk gedineerd en zijn we nog een avondwandeling gaan maken om zo te ontdekken waar wij de volgende ochtend de dag wilden beginnen. En zoals in zoveel skigebieden heeft de avond in de sneeuw altijd iets magisch. Dat was gelijk genieten na zo'n lange rit.

Aankomst in het Ötztal

Eerst het skigebied van Obergurgl-Hochgurgl verkennen

De volgende ochtend zijn we met onze gids Norbert de berg op gegaan in het skigebied van Obergurgl-Hochgurgl. De verzamelplaats, onderaan de Hohe Mut Bahn 1 was gauw gevonden. We waren wat vroeg, dus een mooi moment om even een foto van bovenaf te maken met drone. De zon scheen al op de hogere pieken, het beloofde een mooie dag te worden.

De gids bracht ons via de Hohe Mut Bahn I en II naar de Hohe Mut. Een prachtige restaurant gelegen op 2563 meter met fenomenaal uitzicht. De inrichting doet gezellig en authentiek aan. Een aanrader is dat dit restaurant het mogelijk maakt om gebruik te maken van de ‘First Line’ waarbij je om 7.00 uur met de gondel naar boven gaat om vervolgens heerlijk te ontbijten en daarna de eerste lijnen te trekken op de vers geprepareerde pistes.

Reisverslag samen naar het Ötztal

Vanaf de Hohe Mut bracht de gids ons via de Roβkarbahn richting de Top-Express. De verbindingslift tussen het skigebied van Obergurgl en Hochgurgl. De oversteek is 3,6 km lang en duurt zo’n 15 minuten. Een mooi moment om te genieten van de prachtige omgeving van Hochgurgl. Na de oversteek was de volgende stop het Top Mountain Star restaurant. Vanaf dit panoramarestaurant heb je aan de ene kant een schitterend uitzicht over het gehele skigebied van Hochgurgl en aan de andere kant de Italiaanse Alpen. Als je goed kijkt aan de horizon, zijn zelf de bergtoppen rondom de Sella te zien. Bekend van de iconische skiroute, de Sella Ronda.

De bergen van het Ötztal

Vervolgens zijn we via een aantal mooie blauwe pistes (29, 27 en 36) afgedaald om een bezoek te brengen aan de Top Mountain Crosspoint waar we heerlijk hebben geluncht. Om vervolgens een bezoek te brengen aan het Top Mountain Motorcycle Museum. Dit museum gelegen op 2150 meter biedt onderdak aan een verscheidenheid van historische motorfietsen. Van Zundapp tot aan Harley’s of oude Indians. Een prachtige collectie verdeeld over meerdere verdiepingen, dus als je een liefhebber bent van motoren is dit zeker een ‘must see’.

Top Mountain Motorcycle Museum

Na het bezoek aan het museum was het tijd terug te gaan richting de verbindingslift die ons deze keer van Hochgurgl naar Obergurgl zou brengen. Ons plan was op tijd te zijn bij de Nederhütte, volgens onze gids een gezellige après-ski tent gelegen op 2104 meter hoogte. Bij aankomst was het al gezellig druk, de zon scheen en er speelde binnen een live band.

Na wat genoten te hebben van de ambiance zijn we naar beneden geboard waarbij wij de luxe hadden dat de skipiste zo’n 50 meter voor ons hotel langs ging. Om deze dag goed af te sluiten zijn we nog even gaan genieten van de sauna, het binnen,- en buitenbad van ons hotel.

Na het zwemmen konden we ons klaarmaken voor het 5-gangen diner. Wat een verwennerij.

Heerlijk dineren

Elke gang was even smaakvol en met veel zorg bereid. Het hotel heeft een eigen wijnkelder en hebben meerdere sommeliers rondlopen die jou met plezier alles vertellen over de wijnen die ze schenken.

En nu is Sölden aan de beurt

Volgens de voorspellingen zou het een grauwe dag worden maar na het openen van de gordijnen was er alleen maar blauwe lucht te zien. Na het uitgebreide ontbijt zijn we snel de auto ingestapt om naar Sölden te rijden waar onze gids Chris ons onderaan de Gaislachkoglbahn stond op te wachten.

Met Chris zijn we meteen naar de top gegaan van de Gaislachkogl op 3058 meter. Er stond in de ochtend al een stevige wind dus besloten we gauw de luwte van de berg op te zoeken. Bovenop de berg stond ook het gebouw van de 007 Elements. Een unieke James Bond Experience op een prachtige locatie maar daar later meer over.

Skiën in Sölden

Via de rode 1 zochten we onze weg naar beneden waarbij we één van de steilste pistes van Oostenrijk passeerden, de Rotes Kar (1b) met een maximale hellingsgraad van 78,5 procent.

De rode 1 ging over in de rode 5 om zo bij de lift te komen die ons bracht naar de top van de Rotkogljoch. Deze lift gaf een prachtig beeld weg aan de linkerzijde van het Rettenbach dal waarbij in de verte de weg naar de Rettenbach gletsjer te zien was en als je goed inzoomt zie je daar de zwarte 31, de World Cup piste.

De rode 1 in Sölden

Eenmaal boven aangekomen gleden wij via de enorm brede rode 11 weer terug naar de rode 5/blauwe 6 richting het Gaislachkogl middenstation voor onze lunch bij het gezellige Falcon restaurant.  Het Falcon Restaurant in Sölden biedt naast een buffet restaurant ook een à la carte restaurant met gastronomische hoogstandjes en een adembenemend uitzicht op de Tiroolse bergen. Een luxe ervaring die wij in ieder geval niet gauw zullen vergeten.

Schitterende uitzichten rond Sölden

Tijdens onze lunch zagen we een enorme wolk het dal inrollen. Binnen 15 minuten was ons zicht volledig weg en zagen we alleen maar mist. Naar beneden boarden was uitgesloten, je zag werkelijk geen hand voor ogen. Nu waren wij dat sowieso nog niet van plan want de laatste activiteit in het skigebied stond nog op het programma.

Falcon Restaurant in Sölden

Na de lunch zijn we met de lift opnieuw naar de top van de Gaislachkogl gegaan om vervolgens uit te stappen in een flinke sneeuwstorm. Maar niets zou ons weerhouden om een bezoek te brengen aan 007 Elements. 007 Elements is een interactieve James Bond-beleving die jou als bezoeker onderdompelt in de wereld van de iconische geheim agent, met tentoonstellingen, films en interactieve ervaringen.

Op bezoek bij 007 Elements in Sölden

Je gaat van ruimte naar ruimte om vervolgens te eindigen in een filmzaal waar de spectaculaire achtervolging scene uit de film Spectre wordt getoond. Deze scene begint in het restaurant ICE-Q naast de Elements en gaat vervolgens door in de buurt van het skigebied. Het zou James Bond niet zijn als hij hier een daar wat brokken maakt. Als eye-catcher hangt het restant van het gebruikte vliegtuig prominent in één van de ruimtes. Lees hier mijn verslag van mijn bezoekje aan 007 elements in Sölden

Letterlijk de mist in

De sneeuwstorm woedde nog hevig bij het naar buiten gaan vanuit de 007 Elements. Alle rekken met ski’s en boards waren uit voorzorg naar binnengehaald door het bedienend liftpersoneel. Vervolgens stapten wij samen met nog een aantal anderen in de gondel om weer richting het dal te gaan. Krakend en piepend kwam de gondel in beweging en gingen richting de uitgang van het bergstation. Eenmaal buiten had de wind vrij spel en begon de gondel al gauw heen en weer te wiegen.

Slecht weer in Sölden

De lift stopte kort, (waarschijnlijk omdat het personeel van de lift even wilde weten hoe de gondel zich in dit weer zou houden) maar kwam kort daarna toch in beweging. Eenmaal in de luwte van de berg kwam de rust weer terug in de gondel en was iedereen zichtbaar opgelucht.

Nadat de lift ons veilig weer met beide benen op de grond had gebracht zijn we nog even kort naar de Kuckuck geweest. Deze kleine maar oh zo gezellige après ski tent bevindt zich in het centrum van Sölden. Met verbazing hebben wij gekeken naar de hoeveelheid eierdopjes die voorbij kwamen. Deze eierdopjes, gevuld met maracuja/passievruchtenlikeur gingen als warme broodjes over de toonbank. Kocht je er 6, dan kreeg je deze mee in een eierdoos. Erg leuk gedaan en goed passend bij het thema van de Kuckuck.

Kuckuck in Sölden

Voordat we zelf helemaal ‘kuckuck’ zouden worden zijn we bijtijds afgereisd terug naar Obergurgl om nog even te genieten van de wellness en het heerlijke diner.

De conclusie van ons bliksem bezoek aan het Ötztal

Al met al een mooie trip waarbij het vooral opviel dat er in Obergurgl veel families aan het skiën waren. Het skigebied van Obergurgl / Hochgurgl is prima in een aantal dagen te doen en als je het niet erg vindt om een aantal keren dezelfde piste te pakken is dit zeker een aanrader. Het dorp Obergurgl zelf hebben wij alleen in de avond gezien maar was toen erg stil. Het had in ieder geval niet de levendigheid van Sölden. Dus zoek je een rustig, familie skigebied met toch ruim 100 km aan pistes, dan ben je in Obergurgl-Hochgurgl aan het goede adres.

Dan over Sölden, dit dorp straalt wintersport uit! Zodra je aan komt rijden wordt je omarmd met alles wat met wintersport te maken heeft. De gezellig uitziende hoofdstraat vol met barretjes, restaurants, wintersportwinkels is erg uitnodigend. Rijdend door het dorp kom je al gauw de eerste gondels tegen die wintersporters in rap tempo naar het skigebied brengen.

Sölden bestaand uit bijna 150 km aan pistes is min of meer verdeeld over de Gaislachkogl, de Giggijoch en de Rettenbach- en de Tiefenbachgletsjer. Wij hadden slechts één ochtend waarbij onze gids ons meenam naar Gaislachkogl, een deel van het skigebied wat wordt gezien als het meest uitdagende skigebied. Dat vonden wij zelf wel meevallen want er waren ook genoeg vriendelijke blauwe en rode pistes.

Pistekaart sölden - Ötztal Arena

Maar ben jij op zoek naar meer vertier en levendigheid, dan ben je in Sölden op je plek. De variëteit aan pistes zorgt ervoor dat je je geen moment hoeft te vervelen. Of je nou een gelauwerde wintersporter bent of een beginner, er is echt voor elk wat wils. Houd er wel rekening mee, dat als je voor de rust komt dat je dus beter een dorp verder kunt rijden richting Obergurgl. Onze persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar Sölden. Al waren wij er maar kort, heeft dit gebied toch een behoorlijke indruk op ons achtergelaten. Terwijl ik dit schrijf kan ik bijna de koude berglucht ruiken en het geluid van de verse sneeuw onder mijn snowboard horen en wil ik eigenlijk maar één ding: ‘Back to the mountains’.

Check onze vlogs naar het Ötztal

Ben je benieuwd naar ons reis naar het Ötztal? Check dan onze vlogs naar de skigebieden Obergurgl-Hochgurgl en Sölden - Ötztal Arena

Vlog Obergurgl-Hochgurgl:

Vlog Sölden - Ötztal Arena:

Auteur: Lennaert

Tijdens mijn tienerjaren ben ik voor de eerste keer op wintersport geweest. Ik was meteen verkocht en sindsdien ben ik regelmatig met mijn snowboard in de Alpen te vinden. Favoriete bestemmingen: Zell am See, Obertauern, Fügen