Oplaadpunten naar wintersport voor Elektrische auto
07 december 2023
Ga je dit jaar met een elektrische auto de reis naar je wintersportbestemming maken? Bereid je trip dan goed voor en plan van tevoren waar je de accu kunt en wilt opladen. Dat is anders dan bij een benzine- of dieselauto, want tankstations vind je doorgaans in overvloed.
Gelukkig is er ook voor elektrisch rijders heel veel verbeterd de afgelopen jaren, en zijn er ook in onze buurlanden steeds meer laadstations te vinden. Hoe is dit precies geregeld in de landen die je doorkruist?
Nederland: meer dan 500.000 laadstations, meeste van Europa
Je auto in Nederland nog even opladen voordat je aan de reis begint? Goed idee! Zo kun je voorlopig weer wat kilometers maken en hoef je niet al op zoek naar een laadstation als je de grens net gepasseerd bent. Misschien heb je een eigen laadpaal thuis waar je je accu kunt vol laden. En anders zijn er in Nederland heel veel (snel)laders te vinden. Nederland is namelijk de nummer 1 van Europa als het gaat om het aantal laadpalen.
Er zijn hier inmiddels meer dan 500.000 laadpalen, waarvan er ruim 100.000 openbaar zijn. Langs de snelwegen richting de grens kom je vooral snelladers tegen, van bijvoorbeeld Allego, Fastned of Shell Recharge. Je kunt daar je accu in ongeveer een half uurtje opladen.
Duitsland: voldoende laadstations richting de Alpenlanden
Rijd je via Duitsland naar je wintersportbestemming? Dan vind je daar ook meer dan genoeg plekken om een laadstop te maken. Op de populaire routes richting het zuiden, zijn veel snellaadstations beschikbaar. Dat zijn veelal dezelfde bekende aanbieders als in Nederland. In het (noord)oosten van Duitsland is het aanbod nog iets minder, maar daar zal je op je doorreis niet komen. Snelladen in Duitsland kost ongeveer € 0.70 per kWh. Dat is vergelijkbaar met wat je in Nederland betaalt.
Zwitserland: duurder maar goed aangegeven netwerk van snelladers
Wanneer je in Zwitserland komt, moet je er rekening mee houden dat je iets meer betaalt voor het opladen van je auto. Want net als met veel andere zaken, is Zwitserland ook op dit gebied duurder. Voor je portemonnee is het dus beter om je reis zo te plannen dat je in Duitsland nog even kunt opladen. Wil of moet je toch in Zwitserland een laadstation zoeken, dan is het aanbod van laadstations wel goed. Dit zijn vooral snelladers. De locaties staan overal goed aangegeven, via borden met ‘EV’ erop.
Voor de laadtarieven moet je rekening houden met € 0.80 - € 0.85 per kWh bij een snellader. Daarnaast betaal je soms ook een tarief per minuut. Wanneer je auto niet zo snel oplaadt, lopen de kosten dus behoorlijk op.
Oostenrijk: ook hogere tarieven en minder laadpunten
Rondom grote steden en op de hoofdwegen zijn er in Oostenrijk voldoende (snel)laadstations te vinden. Wel zijn dit er minder dan in Duitsland, en zit er meer afstand tussen twee laadstations. Volgens de ANWB is dit nooit meer dan 80 kilometer. Ook het netwerk van Tesla, de zogenaamde ‘Tesla Superchargers’, is in Oostenrijk goed vertegenwoordigd. Inmiddels kunnen niet alleen Tesla-bestuurders hun auto daar opladen, maar zijn de laadpalen ook te gebruiken voor elektrische auto’s van andere merken.
De laadtarieven liggen in Oostenrijk wat hoger dan in Nederland. Voor snelladers is dat ongeveer € 1,- per kWh. Bij reguliere laadpalen ligt dit tussen de € 0,50 en € 0,95 per kWh. Soms komt daar ook een bedrag per minuut bovenop.
België: groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië
In België is er een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië als het om het aantal laadpalen gaat. Tot aan ongeveer Brussel vind je voldoende snelladers. De laadkosten zijn ongeveer hetzelfde als in Nederland. Wanneer je ten zuiden van Brussel wil laden, is het aanbod laadstations een stuk minder. Het is verstandig om dit voor je reis even goed te bekijken.
Frankrijk: laadnetwerk afgelopen jaren goed ontwikkeld
In Frankrijk is het laadnetwerk de afgelopen jaren een stuk beter geworden. Je vindt daar inmiddels steeds meer snelladers van de bekende aanbieders. Een van die aanbieders, Allego, is een Nederlands bedrijf. Allego heeft ook veel grote laadparken in beheer bij de Franse supermarktketens als e.Leclerc en Carréfour. Je kunt de wachttijd dan optimaal benutten door wat eten of boodschappen te halen. Ook weet je bij Allego zeker dat je Nederlandse laadpas werkt.
Laden op bestemming: informeer bij accommodatie naar mogelijkheden
Als je eenmaal op je wintersportbestemming gearriveerd bent, moet je je auto daar waarschijnlijk ook nog wel een keer opladen. Soms kan dit bij de accommodatie zelf. Er zijn zelfs hotels of appartementen met een (gratis) laadpunt voor hun gasten. Vraag dit van tevoren even na. En bekijk anders wat je in de buurt kunt vinden. Dat kan met de app van de aanbieder van je laadpas, maar ook Google Maps biedt deze informatie.
Vraag gratis laadpas van Laadkompas aan
Om je laadsessie te betalen, is een laadpas het handigste middel. Je scant je laadpas bij de laadpaal om de sessie te starten en te eindigen. Vervolgens worden de kosten automatisch verrekend via een gekoppelde bankpas of creditcard. Als je een laadpas zoekt met een goede dekking in heel Europa, dan is het verstandig de laadpas van Laadkompas aan te vragen.
Je betaalt dan per laadsessie een starttarief van € 0.39 (excl. btw) of kunt een abonnement aanvragen van € 3.95 (excl. btw) per maand, waarmee het starttarief komt te vervallen. Daarnaast betaal je een bedrag per kilowattuur (kWh) dat je oplaadt. Dit tarief wordt berekend door de aanbieder van de laadpaal.
Ondanks dat de laadpas van Laadkompas bij de meeste aanbieders werkt, kan het voorkomen dat hij bij een bepaald laadstation niet herkend wordt. Het is daarom slim om nog een extra laadpas mee te nemen. Er zijn naast Laadkompas nog tientallen andere aanbieders van laadpassen. Mochten beide passen niet werken, dan is betalen via een creditcard of bankpas vaak ook mogelijk.
Het team van Wintersport Live brengt je nieuws vanuit de dalen en vanaf de bergen. Wij zijn in de winter te vinden in de skigebieden en houden je dagelijks op de hoogte van laatste nieuws uit de wintersportdorpen.