Op wintersport met Summit Travel.

De pistebully: de held van de pistes

De pistebully
Pistebully is de held van het skigebied

18 januari 2025

De pistebully is een icoon in wintersportgebieden over de hele wereld. Deze indrukwekkende machines zorgen ervoor dat skigebieden hun pistes perfect onderhouden, waardoor miljoenen wintersporters dagelijks kunnen genieten van een gladde afdaling. Maar wat maakt een pistebully zo bijzonder? In dit artikel duiken we in de geschiedenis, de techniek en het gebruik van deze unieke voertuigen.

De oorsprong en geschiedenis van de pistebully

De pistebully, ook wel pistepreparer genoemd, ontstond in de jaren 50 en 60, toen de wintersport in Europa en Noord-Amerika explosief groeide. Oorspronkelijk werden pistes geëgaliseerd door arbeiders met handgereedschap of door het gebruik van eenvoudige tractoren met sleeën. Dit was arbeidsintensief en niet altijd effectief.

"In 1969 lanceerde het Duitse bedrijf Kässbohrer de allereerste ‘PistenBully’, een machine speciaal ontworpen voor het prepareren van pistes. Dit markeerde het begin van een revolutie in het onderhoud van skigebieden."

Andere merken, zoals Prinoth (Italië) en Leitwolf, volgden snel met hun eigen innovaties. Tegenwoordig worden pistebully's ingezet in vrijwel alle skigebieden wereldwijd.

Pistebully prepareren het skigebied.
Pistebully prepareren het skigebied

Hoe werkt een pistebully?

Een pistebully is een rupsvoertuig, speciaal ontworpen om sneeuw te verplaatsen, te verdichten en te egaliseren. Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een pistebully:

  1. Rupsen: De brede rupsbanden zorgen voor een uitstekende grip en verdelen het gewicht van de machine, zodat deze niet in de sneeuw zakt.
  2. Sneeuwfrees: Aan de achterzijde zit een frees die ijzige sneeuwlagen kan afbreken en mengen.
  3. Pisteplaat: Achter de frees bevindt zich een brede plaat die de sneeuw gladstrijkt en kleine richels achterlaat voor extra grip.
  4. Lier (optioneel): Veel pistebully’s hebben een lier met een sterke kabel. Deze wordt gebruikt om de machine te stabiliseren op steile hellingen.

De bestuurder kan met geavanceerde bedieningselementen de hoek en druk van de frees en de pisteplaat aanpassen, afhankelijk van de sneeuwcondities.

Het werk van een pistebully

Pistebully’s worden meestal ‘s nachts ingezet, wanneer de pistes leeg zijn. Ze rijden op vaste routes om het sneeuwdek te egaliseren en nieuwe sneeuw te verdelen. In sommige gevallen brengen ze ook kunstsneeuw aan. Het doel is een stevige en egale laag te creëren die bestand is tegen het gewicht van skiërs en snowboarders.

De pistebully.
Pistebully onderweg

Het profiel van een pistebullybestuurder

Een bestuurder van een pistebully, ook wel een pistenbullypiloot genoemd, moet beschikken over een combinatie van technische vaardigheden, precisie en ervaring. Vereisten zijn onder andere:

  • Een opleiding of training in het gebruik van zware voertuigen.
  • Goede kennis van sneeuw- en weersomstandigheden.
  • In veel gevallen wordt praktijkervaring in een skigebied gevraagd.

Daarnaast moeten bestuurders goed samenwerken, omdat ze vaak in teams opereren en communiceren over de staat van verschillende pistes.

Hoeveel pistebully’s worden er gebruikt?

Het aantal pistebully’s in een skigebied varieert sterk. Kleine gebieden hebben er meestal 2 tot 5, terwijl grote resorts zoals Les Trois Vallées of Whistler Blackcomb tientallen machines in gebruik hebben. Sommige gebieden gebruiken zelfs specifieke machines voor snowparks of wandelpaden.

De techniek en kosten van een pistebully

Moderne pistebully’s zitten vol met geavanceerde technologie. Denk aan GPS-systemen om de route te optimaliseren, sensoren die de sneeuwcondities meten, en milieuvriendelijke motoren die minder brandstof verbruiken. Sommige modellen zijn zelfs elektrisch aangedreven, zoals de Prinoth Husky eMotion.

Qua kosten zijn pistebully’s een flinke investering. Een basismodel kost al snel €300.000, terwijl geavanceerde modellen met lieren en extra functies kunnen oplopen tot meer dan €500.000. Onderhoud en brandstofkosten komen daar nog bij.

De toekomst van de pistebully

Met de focus op duurzaamheid zoeken fabrikanten naar manieren om de ecologische voetafdruk van pistebully’s te verkleinen. Elektrische en hybride modellen zijn een veelbelovende ontwikkeling. Daarnaast speelt automatisering een rol: experimenten met autonome pistebully’s zijn al in volle gang.

De pistebully is een onmisbaar werkpaard in elk skigebied. Dankzij hun innovatieve ontwerp en de vaardigheid van hun bestuurders kunnen miljoenen wintersporters genieten van perfect geprepareerde pistes. Of je nu een skiër, snowboarder of simpelweg een liefhebber van techniek bent, de pistebully blijft een fascinerend onderdeel van de wintersportwereld.

Auteur: Ivo Eimermann

Oprichter en mede-eigenaar van Wintersport Live. Wintersport is mijn passie... en dan blijft het niet alleen bij skiën. Het totale sfeertje in de bergen is mijn verslaving! It's a way of life! Favoriete skigebieden: Damüls-Mellau, Serfaus, Tignes